In de expositieruimte 'De Halle' in Geel loopt nog tot 21 november een tentoonstelling onder de noemer 'Vlak''. Vijf kunstenaars waaronder veel Geels talent tonen hun eigen beeldtaal. Het is zeker de moeite waard om deze expo te gaan bekijken, geopend op vrijdag, zaterdag en zondag vanaf 10uur.
In de catalogus vind je volgende beschrijvingen van de kunstenaars:
Marc Cruysberghs (°1962)
"""Hij vertrekt meestal van een groot onderliggend beeld, met daarover een collage van kleinere beelden die los lijken te staan van de achtergrond. De werken krijgen geen titels en de verantwoordelijkheid om verbanden te leggen en betekenissen te vinden ligt volledig bij de toeschouwer.
Marc citeert uit andere culturen en verwijst naar het verleden. Het surrealisme staat grijnzend achter een hoekje, er worden beelden geïmporteerd uit Afrika en Indonesië. Zo ontstaan, in nieuwe verbanden, vervreemdende toestanden.""
Michel Helsen (°1962)
In installaties, objecten en schilderijen confronteert Michel Helsen ons met vage herinneringen, verwarringen en droombeelden.
In de nieuwe reeks "Larumse Heide" neemt Helsen ons mee op verkenning in de natuur en gaat hij letterlijk op pad met doek en verf. Zijn werk is echter verre van impressionistisch.
Helsen plaatst een schildersdoek op een weide vol bloemen, onder een boom rolt hij door de afgevallen bladeren, of waagt hij zich op een grote mierenhoop.
Hij neemt letterlijk samples van de natuur op een groot doek, dat eerst bewerkt is met een basiskleur, variërend van donkergrijs over diep rood, oker of sapgroen…
Veerle Stevens (°1972)
Nostalgie, een knipoog en een vleugje weemoed...
Haar artistiek werk strekt zich uit over verschillende disciplines: vrije grafiek, tekenen, schilderen en fotografie. Alledaagse thema's en een figuratieve beeldtaal typeren haar werk. Sinds enkele jaren verdiept ze zich in de schilderkunst.
Inspiratie vindt ze vaak op rommelmarkten en in tweedehandszaken. Decoratieve spullen uit vervlogen tijden die eens modieuze eyecatchers waren, maar die nu worden thuisgebracht onder de noemer "fout", krijgen een eerherstel. De afdankertjes worden meestal centraal in het beeldvlak gezet en vereeuwigd in een beperkt kleurenpalet. Dit resulteert in een bizarre esthetiek doorspekt met nostalgie, een knipoog en een vleugje weemoed.De schoonheid van de (wan)smaak.
Virginie Bailly (°1976)
De werken van Virginie Bailly vloeien naar eigen zeggen voort uit “de bevraging en ervaring van de omgevende ruimte” en “de vertaling daarvan in een beeld.” In het spoor van de moderne traditie wapent Bailly haar blik om vat op haar omgeving te krijgen, maar tegelijk beseft ze dat ze zich als een blinde mier in een steeds meer complexe en onoverzichtelijke omgeving bevindt.
Ze vat de creatie van haar beelden op als een dynamische, procesmatige constructie, met een aantal vaste componenten maar zonder plan, opgebouwd uit verf, kleur en de beweging waarmee die op doek gezet worden. Meestal startend van de impressie van een fotografisch beeld, begint ze een proces waarin de lichtintensiteit een centrale rol speelt en waaruit geleidelijk, in een opeenvolging van min of meer transparante lagen, in een wisselwerking tussen handelen en laten gebeuren, tussen vol en leeg, een “filter” tot stand komt: “een filter die het beeld verzacht, vertroebelt of versplintert.”
Commenti