Christoffel Bisschop (1828-1904) trouwde in1869 met de in Londen geboren kunstenares Kate Swift (1834-1928). Samen leefden ze en werkten ze een groot deel van hun leven in villa 'Frisia' in Scheveningen. Hij behoort tot één van de grote vergeten schilders. Het Fries museum dat een groot aantal van zijn werken in bezit heeft brengt hier nu verandering met een groots opgezette tentoonstelling.
Het Fries museum beschrijft het zo: ""Naast verstilde Hindelooper interieurs schilderde de kunstenaar ook graag mijmerende vrouwen voor een venster en Bijbellezende vrouwen. Allen met een zweem van vroeger. Christoffel kreeg al snel de bijnaam ‘schilder van het schitterend effect’ vanwege zijn krachtige kleurgebruik en schitterende lichteffecten. Al in zijn eigen tijd wordt hij vergeleken met 17de eeuwse meesters als Johannes Vermeer, Rembrandt en Pieter de Hooch. Ook Kate had zich als succesvolle kunstenares ontwikkeld. Al in haar geboorteplaats Londen timmerde zij hard aan de weg. Nadat ze in 1869 trouwt met Christoffel en in Den Haag gaat samenwonen, weet Kate als eerste vrouw werkend lid te worden van het Haagse kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. Kate specialiseerde zich in eenvoudige interieurs met moeders en jonge kinderen.
Naast hun werkzaamheden als kunstenaars, waren Christoffel en Kate fanatieke verzamelaars van antieke voorwerpen. Die verwerkten zij zowel in hun kunst als in hun interieur, in hun huis ‘Villa Frisia’ in Scheveningen. Vooral de bonte Hindelooper stijl trekt Christoffels aandacht. Wanneer zeelieden tijdens hun handelsreizen in de 17de en 18de eeuw spullen van over de hele wereld mee terug nemen naar het Friese stadje, ziet Hindeloopen er heel anders uit dan de rest van Friesland: vrouwen lopen in kleurrijke stoffen uit India, Aziatisch porselein siert het woonvertrek en rijk gedecoreerde houten meubels zijn razend populair. Bijna twee eeuwen later laait de fascinatie voor deze mengelmoes van Hollandse en exotische huisinrichting en kleding opnieuw op. De kleurrijke Hindelooper kamer verovert in 1878 de harten van de bezoekers van de Wereldtentoonstelling in Parijs. De stijl komt symbool te staan voor de Nederlandse cultuur. In Hindeloopen vindt Bisschop zijn niche: hij verzamelt kostuums en beschilderde meubels, en laat het onderwerp ruimschoots terugkomen in zijn werk. Daarmee herschept hij een vervlogen tijd, waarmee hij erg succesvol is.
Dit is een prachtig opgezette tentoonstelling. Overweldigend is hier inderdaad het beste woord voor. Niet alleen de schilderwerken maar ook de interieurs, je wandelt bijna bij hun binnen. Een aanrader. Nog te zien in het Fries museum tot 7 juli. Alle info via de website.
Comentarios