Een beetje een aparte tentoonstelling dit werk van Max Pinckers. Het gaat om de waarheid of onwaarheid achter het beeld. Dit bezoek zou je moeten kunnen doen met een gids die het hele verhaal kan vertellen. Fomu omschrijft het als volgt: ""Kan een foto iets over de wereld zeggen? Max Pinckers (BE, 1988) onderwerpt de fotografie aan een diepgravende analyse. Hij verkent de grenzen van documentaire en toont haar manipulatieve karakter. Pinckers’ artistieke antwoord is speculatieve documentaire, waarin fictie en realiteit in elkaar overvloeien. De tentoonstelling in het FOMU biedt voor het eerst een overzicht van zijn werk van de afgelopen vijf jaar.
Margins of Excess neemt je mee naar spectaculaire verhalen van zes mensen voor wie fantasie en verbeelding fundamenteel deel uitmaken van hun bestaan. Wanneer Max Pinckers voor Red Ink in Noord Korea fotografeert, is het flitslicht prominent aanwezig in elk beeld. Zo maken de foto’s je duidelijk dat wat je ziet niet de werkelijkheid is, maar enkel toont wat het regime wilt laten zien. Controversy en Trophy Camera plaatsen kritische vragen bij iconische persfoto’s. In zijn meest recente en nog lopende project Unhistories, hier voor het eerst te zien, brengt Pinckers het onderbelichte verhaal van het koloniaal geweld tijdens de Keniaanse onafhankelijkheidsstrijd, waarin duizenden in detentiekampen slachtoffer werden van massale folteringen en executies door het Britse koloniale regime.""
Nog tot 13 maart te bekijken in het FOMU , een verdieping hoger dan 'Masculinities'.
Comments