top of page
Foto van schrijverRik Beirinckx

Ensors stoutste dromen. Het impression­isme voorbij


De witte wolk (1884) - James Ensor
De witte wolk (1884)

In dit Ensor jaar kon een overzichtstentoonstelling in het KMSKA niet ontbreken. Het museum heeft de grootste en meest diverse collectie in huis. In een prachtige setting leidt men de bezoeker langs zijn werken dikwijls geflankeerd door zijn idolen en voorbeelden. Het museum vat het als volgt samen: ""Ensors fantasierijke geest neemt je op sleeptouw door zijn wondere universum van woeste visioenen, carnaval en zwanse. In Ensors voetsporen volg je hoe hij zijn creativiteit ontplooit, om uit te groeien tot een rebelse gamechanger. Die zelf de spelregels van de kunst bepaalt. Hij stapt daarbij resoluut weg van het klassieke Europese schoonheidsideaal, en het impressionisme dat hem eerst zo fascineerde. Om uiteindelijk anderen te beïnvloeden met zijn droombeelden of expressieve kleurkeuzes, zoals Emil Nolde. Ensors stoutste dromen toont die artistieke evolutie via de grote mijlpalen die Ensors carrière bepaalden. Voor het eerst zij aan zij met Claude Monet en Auguste Renoir, van wie hij de lichteffecten afkijkt, zelfs al vindt hij de inhoud van hun werk te braaf.

Ensor beperkt zich niet tot schilderen. Hij laat zijn experimenteerdrift ook los op gedetailleerde tekeningen en krachtige etsen. Of hij creëert de ambitieuze Verzoeking van de heilige Antonius, een gigantische collage van 51 vellen papier, gevuld met een hallucinante mix van maatschappijkritiek, wetenschap en techniek. Een absoluut kunstenaarsmanifest dat overkomt uit Chicago.

En altijd weet Ensor te verrassen door zijn contrasten tussen het komische en het sinistere, het verfijnde en het wilde, de gezellige burgersalons en de enge skeletten, in een wereld doordrenkt van wrange satire. In Ensors werken voel je de hartslag van de opwindende late 19de eeuw. Een tijd die niet zo veel verschilde van de onze, met sociale en politieke omwentelingen, verbluffende technische innovaties en massaspektakels. Voor het eerst duiken we diep in de symbiotische relatie tussen Ensor en de populaire cultuur. Zo was Ensor was betoverd door de rondtrekkende laterna magica, één van de voorlopers van de film. Op die manier dringt Ensor door tot ons dagelijks leven, van jou en mij, van iedereen. ""

Deze tentoonstelling loopt nog 19 januari 2025 en is absoluut de moeite waard om te gaan bekijken.Alle info op de website van KMSKA. Hieronder alvast enkele impressies.

Kijk ook even op mijn blog naar vorige bijdragen over Ensor eigen museum en een vorige tentoonstelling in het KMSKA.


Adam en Eva uit paradijs verjaagd  (1887) - James Ensor
Adam en Eva uit paradijs verjaagd (1887)

De oestereetster (1882) - James Ensor
De oestereetster (1882)

Russische muziek (1881) - James Ensor
Russische muziek (1881)

De dronkaards (1883) - James Ensor
De dronkaards (1883)

Visioen. De aureolen van Christus of de gevoeligheden van het licht  (1886) - James Ensor
Visioen. De aureolen van Christus of de gevoeligheden van het licht (1886)

Kinderen aan het ochtendtoilet  (1886)
Kinderen aan het ochtendtoilet (1886)

Geraamten muzikanten (1907) - James Ensor
Geraamten muzikanten (1907)

Christus loopt over het water, links de regenboog  (1885-1886) - James Ensor
Christus loopt over het water, links de regenboog (1885-1886)

Demon (1933) - James Ensor
Demon (1933)

Geraamten in het atelier  (1900) - James Ensor
Geraamten in het atelier (1900)

De liefdestuin  (1888) - James Ensor
De liefdestuin (1888)

In het conservatorium (1893) - James Ensor
In het conservatorium (1893)

De intrige (1890) - James Ensor
De intrige (1890)

Ensor en de maskers (1935) - James Ensor
Ensor en de maskers (1935)

De verzoeking van Sint Antonius (1927) - James Ensor
De verzoeking van Sint Antonius (1927)




Comments


bottom of page