Als aanloop naar ' The Dark Side of the Moon' was er een kleine tentoonstelling van en door Bert Claes rond Hipgnosis.
Einde jaren 60 werden Tom Thorgerson en Aubrey Pauwel door de groep Pink Floyd benaderd voor het maken van de album hoes van 'A Saucerfull of Secrets'. Dit was het begin van een lange samenwerking en ook een start voor de creaties voor andere bands. In 1970 gingen ze ook van start met een eigen studio onder de naam Hipgnosis en wat later in 74 trad Peter Christopherson toe. Samen zijn ze verantwoordelijk voor heel wat iconische platenhoezen tot ze in 1983 uit mekaar gingen. En al waren ze al geroemd met de hoes van 'The dark side of the Moon' werden ze wereldwijd bekend.
Als we alles even vergeten van de de laatste 30 jaar wat er mogelijk werd door de digitalisering, de photoshop producten, digitale camera's en productie processen en terug keren naar het analoge tijdperk en met deze ogen naar al deze platenhoezen kijken dan kan je het hopelijk met me eens zijn dat dit grotendeels kleine kunstwerken waren en nog steeds zijn. Hun werk is grotendeels gebaseerd op fotografie en gezien de vierkante hoes bleek toen de middenformaat camera van Hasselblad het meest geschikte werkinstrument. In hun werken zie je heel dikwijls een verhaal al dan niet gerelateerd aan de muziek of de titel. Er zit ook veel humor in, dubbel bodems (kijk onderaan eens goed naar de hoes van UFO) en vooral vernieuwende ideeën. Zo gebruikten ze voor hun foto's altijd acteurs ipv modellen. Acteurs waren in staat om de sfeer in de karakters te leggen die het verhaal moesten vertellen.
En Bert Claes was reeds vanaf jonge leeftijd door deze beelden gebeten en heeft enerzijds een verzameling opgebouwd maar meer nog heel mooie verhalen rond elke aparte LP en platenhoes. Ik geef er hier eentje mee: "Tom Thorgerson bleef na einde van Hipgnosis actief als creator voor platenhoezen. Tom was een groot bewonderaar van de Belgische kunstenaar Margritte en dat zag je al in vroegere werken maar kwam helemaal naar boven bij het maken van de hoes 'Frances the Mute' in 2005 voor de hardrock groep 'The Mars Volta'. Hier baseert hij zich volledig op het werk 'The Lovers' uit 1928. ""Hoewel hun gezichten door een sluier zijn bedekt, kussen de geliefden elkaar passioneel. Achter het zichtbare, gaat het onzichtbare, het in de gelaatsuitdrukking getoonde gevoel, schuil."" Zijn laatste werk was dan ook nog eens voor de Belgische band 'Goose' voor hun album 'Synrise' in 2010. Hij stierf in 2013.
Je kan natuurlijk alles terugvinden op het wereldwijde web maar er gaat niets boven het live verhaal van een gepassioneerde verzamelaar zoals Bert!
Kommentare