top of page
Foto van schrijverRik Beirinckx

Max Beckmann - Universum


Toneelspelers (1941-1942) - Max Beckman
Toneelspelers (1941-1942)

Max Beckmann (1884-1950) geboren in Leipzig ontvluchtte Duitsland in 1937 en vestigde zich 10 jaar lang in Amsterdam waarna hij naar Amerika ging. In het Kunstmuseum Den Haag loopt nu een overzichtstentoonstelling 'Universum' die een overzicht biedt van zijn ganse oeuvre.

In de catalogus lezen we: ""Max Beckmann stopt zijn schilderijen barstensvol beelden en betekenissen, die niet direct te ontrafelen zijn; een bijzondere beeldtaal, die hij ontwikkelt op basis van talloze bronnen (literatuur, religie, mythologie) en eigen observaties. Zijn schilderijen zijn geladen, intellectueel, spiritueel. Maar net zo goed is de in Duitsland geboren Beckmann een mondaine 'man van de wereld' die in zijn werk de invloeden van de moderne tijd verwerkt. Hij dompelt zich onder in eigentijdse vormen van amusement: de magische wereld van theater, circus en cinema zijn belangrijke impulsen. Technologische ontwikkelingen in de film bieden letterlijk nieuwe perspectieven; ontwikkelingen die hij op de voet volgt, en herkenbaar zijn in de wijze waarop Beckmann zelf naar de wereld gaat kijken. Fragmenten uit enkele invloedrijke producties uit deze tijd zijn in Universum Max Beckmann te zien.In zijn schilderijen volgt Max Beckmann de traditionele genres van de schilderkunst: portretten, stillevens, landschappen (met ook zee- en stadsgezichten) en mythologische en historische voorstellingen. Het vernieuwende en moderne van zijn werk zit dus niet zozeer in zijn onderwerpskeuze, maar juist in zijn uitwerking daarvan. Vooral de manier waarop hij de ruimte weergeeft, of eigenlijk manipuleert, is uniek. Van de vroege monumentale, traditionele composities tot scherpe kaders, hoekig en vervreemdend perspectief, opstapelingen, afsnijdingen en opvallende formaten. Koortsachtige voorstellingen soms, met ontelbaar veel objecten en figuren in vaak afgebakende, benauwende ruimtes. Perspectieven die niet losstaan van het leven van de kunstenaar en resoneren met het onstuimige Europa tijdens en tussen twee wereldoorlogen. Zijn Beckmanns schilderijen soms een reactie op de kantelende samenleving? Zijn het verwerkingen van zijn eigen ervaringen, in de oorlog of later, als hij Duitsland ontvlucht.""

Zijn werken zijn heel kenmerkend en herkenbaar en vooral de werken vanaf 1915 waar de kleuren feller worden en de onderwerpen grotesker beklijven me als toeschouwer.

Nog te bezoeken in Kunstmuseum Den Haag tot 20 mei. Alle info via de website.

Winterlandschap (1941-1930) - Max Beckman
Winterlandschap (1941-1930)

De straat (1914 / 1928) - Max Beckman
De straat (1914 / 1928)


De Kaiserdamm (1911) - Max Beckman
De Kaiserdamm (1911)

Portret van Astrid Heidel (1922) - Max Beckman
Portret van Astrid Heidel (1922)

Rugbyspelers (1929) - Max Beckman
Rugbyspelers (1929)

Zelfportret, Florence (1907) - Max Beckman
Zelfportret, Florence (1907)

Carnaval (1920) - Max Beckman
Carnaval (1920)

Aperitief (1947) - Max Beckman
Aperitief (1947)

Baders met groene kleedcabine en schippers met rode broek (1934) - Max Beckman
Baders met groene kleedcabine en schippers met rode broek (1934)

Cafe-interieur met speelspiegel (1949) - Max Beckman
Cafe-interieur met speelspiegel (1949)

Prunier (1944) -Cabaretières (1943)  - Max Beckman
Prunier (1944). - Cabaretières (1943)
Oostende (1932 / 1945)  - Max Beckman
Oostende (1932 / 1945)

Comments


bottom of page