Susan Meiselas (1948) begon al vroeg na haar studies met het maken van foto reportages. Zo volgde zij drie jaar lang vrouwen die op jaarmarkten als stripteasedanseressen werken en dit leidde in 1976 tot de uitgave van het fotoboek 'Carnival Strippers' en niet veel later ook tot het lidmaatschap bij 'Magnum Photos'.
Vanaf dan zal ze de wereld rondreizen om aandacht te geven aan minderheden en conflicten zowel groot als klein. In directe contacten en dialogen met deze mensen en samenwerking ontstaat een unieke setting waarover de beelden gemaakt worden.
Maar ze is meer dan een fotograaf die een beeld vastlegt. Haar werk is dikwijls gespreid over meerdere jaren met heel wat opzoekingswerk en diepe research. Inclusief met geluidsopnames, films en boeken wordt het gehele verhaal verteld.
Zelf verwoordt ze op deze manier: ""Bij fotojournalistiek gaat het hierom: ofwel vind je het nuttig om de wereld in te trekken ofwel niet. Ik ben iemand die de waarde daarvan inziet. Maar het is alleen de moeite waard om te doen als je een brug voor informatie en ideeën wordt.""
In het FOMU in Antwerpen loopt nu een mooie retrospectieve met o.a. werk van 'Carnival Strippers' en 'Meditations' over de volksopstand in Nicaragua (1978-1979).
Ook Kurdistan - In the shadow of History krijgt uitgebreid aandacht. Het is een archief van het Koerdische geheugen met foto's, video's, documenten en mondelinge getuigenissen. Deze werden verzameld in een lijvig boek maar ook op een speciaal daarvoor opgezette website "Akakurdistan".
Dit alles nog te zien tot 4 juni in het FOMU in Antwerpen. Alle info via de website.
Comments