Moeder Marilene (1953) en dochter Lisa (1985) zijn allebei autodidacten op het gebied van de fotografie. Wat begon als het vastleggen van beelden van haar kinderen groeide uit tot een passie als Lisa op vijfjarige leeftijd het spel speelt van het verkleed zijn en het spelen van allerhande personages in bepaalde situaties.
"“Elke moeder neemt foto’s van haar kinderen,” schetst Coolens de kiem van hun project. “De twee jongens raakten de verkleedpartijen snel beu, maar Lisa ging erin mee. Dan zei ze dat ze Laura Palmer uit Twin Peaks wilde spelen.” Een artistiek plan was er niet mee gemoeid. De lerares lichamelijke opvoeding had een zwak voor dans en expressie en wilde die creatieve momenten ook in beeld brengen. Het was vader Jo De Boeck, een reclameman in hart en nieren, die het idee opperde om een boek van de foto’s te maken. Pas in 2013, elf jaar na zijn dood, exposeerde cultuurhuis De Brakke Grond in Amsterdam de analoge beelden onder de noemer The Umbilical Vein. De ader die onder de navelstreng loopt, verwijst naar de uitwisseling – en niet alleen van bloed – tussen moeder en dochter."
Deze analoge beelden vormen onder de titel 'The Umbilical Vein 1990-2003' het eerste deel van de tentoonstelling.
In het tweede gedeelte 'The Digital Decade 2010-2015' zien we hoe 'het kind zijn' veranderd is. De dochter neemt ook meer en meer de regie in handen en zo verschijnt haar moeder eveneens in beeld. Het laatste deel 'Somewhere under the rainbow 2016-2018' groeit dit uit tot een reeks portretten waarin beide fotografen nieuwe beelden creëren vol van mystiek en realiteit. Deze tentoonstelling is nog te bekijken in het CC van Hasselt tot zondag 24 november en vind plaats in de grote exporuimte.
Meer informatie vind je op de website.
Comments