Oxalys opgericht in 1993 richt zich op kamermuziek en weet zich op korte tijd te profileren zowel in binnen- als in buitenland. Hun basisrepertoire ligt in de periode 1870-1930 wat we nu de Belle Epoque noemen. In hun brede repertoire aan deze tijd gelinkt kijken ze ook buiten deze lijnen en staan ze open voor hedendaagse muziek.
In het programma 'Mozarts dissonance' zit dan ook het werk met deze titel van de Belgische componist Bram van Camp (1980).
Oxalys bestaat uit een aantal zeer getalenteerde muzikanten. Voor dit concert waren dat Shirly Laub (viool), Elisabeth Smalt (altviool), Nathalie Lefèvre (klarinet), Frédéric d'Ursel (viool), Justus Grimm (cello) en Toon Fret (fluit).
De titel van het programma verwijst naar de waarin de dissonantie (noten en akkoorden die een bepaalde spanning creeëren) zich telkens oplossen in de consonante akkoorden of noten. In de moderne klassieke muziek gaat dit soms nog verder als dissonanten worden gebruikt om op zichzelf te blijven staan zonder over te gaan naar een consonante wat wij dan meer ervaren als expirimenteel.
Dit kwam dus ook goed tot uiting in de composite van 'Bram van Camp'.
Het concert werd geopend met een stuk van Johann Christian Bach (1735-1782), de jongste zoon van Johann Sebastian Bach met het 'Fluitkwartet in C, WB.58 voor fluit, viool, altviool en cello. Hij schreef deze fluitkwartetten met een heldere structuur en een lichte en galante stijl, heel toepasselijk voor deze tijd.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) schreef ondanks zijn mindere voorliefde voor de fluit toch een aantal werken waaronder dit 'Fluitkwartet in D, KV.285 voor fluit, viool, altviool en cello. Hierin hoor je hoe de fluit heel vaak in dialoog gaat met de strijkers.
Bram van Camp componeerde zijn 'Mozarts dissonance' voor dit kwartet. Hij lichtte toe dat deze titel een dubbele bodem heeft. Naast de verwijzing naar de dissonante klanken hoor je in de compositie eveneens de tweede betekenis van dit woord 'het niet overeenkomen', de instrumenten gaan niet altijd samen, maar soms ook tegen mekaar spelen.
Na een korte adempauze was het tijd voor het 'Klarinet concert K.V.581 van Mozart.
Dit werk schreef hij in 1789, een moeilijke periode waarin ziekte en armoede zijn leven voor een een groot stuk bepaalde. Door dit werk opende hij ook de populariteit van de klarinet die pas rond 1700 werd uitgevonden. Het was een prachtige uitvoering.
Dit was het openingsconcert uit de nieuwe reeks 'Klassiek in Noord Limburg' waarover je alle info kan vinden op de website van CC Adelberg in Lommel.
Als je graag een concert wil bijwonen van Oxalys kan je de datums terug vinden op hun website.
Commentaires