""Rosângela Rennó is een gevierd kunstenaar met een carrière die meer dan 40 jaar werk omvat. Zomer 2023 ontving Rosângela de prestigieuze Women in Motion award op het fotofestival Les Rencontres d’Arles in Frankrijk. In coproductie met BredaPhoto brengt de Grote Kerk Breda van 13 september t/m 3 november een ‘site-specific’ solotentoonstelling van Rosângela Rennó: Encounters | Encontros. Rennó verdiept zich in de historie van de kerk en zal nieuw werk in combinatie met bestaand werk presenteren.
Het eerste werk in de tentoonstelling springt direct in het oog. De kerkvloer is bedekt met een roodoranje tapijt. Hier en daar zijn historische grafstenen te zien. Het tapijt ligt als een lijst om de stenen heen. Deze site-specific installatie vormt de verhaallijn van de tentoonstelling en brengt de verschillende installaties en thema’s samen
In de nissen aan de zuid- en noordzijde van de Grote Kerk Breda hangen negen langgerekte doeken met daarop een zwart-witte afdruk. Samen vormen ze de serie Living Things (2024) die inzoomt op opmerkelijke historische monumenten in Portugal en Brazilië. De langwerpige stenen objecten voor je, zijn beelden met een macabere geschiedenis. Het zijn pelourinhos, ofwel schandpalen. De pelourinhos werden vanaf de middeleeuwen geïnstalleerd in stadscentra als tekens van macht. De lokale autoriteiten voerden bij deze stenen monumenten openbare straffen uit. Vandaag de dag worden deze stenen pilaren in Portugal gezien als monumenten, ze worden goed bewaard en onderhouden. Maar langzaam wordt de oorspronkelijke functie van de pelourinho's vergeten. In Brazilië kijkt men heel anders naar de schandpalen. Het zijn herinneringen aan een pijnlijk en niet zo ver verleden. De slavernij werd in Brazilië pas in 1888 afgeschaft.
In de kapel gewijd aan rijkdom en macht laat Rosângela het verleden spoken. Op de kolom die doet denken aan een pelourinho zijn zes figuren afgebeeld. Ze belichamen de 'kolonisatie-inspanning': de koopman, de boer, de missionaris, de soldaat, de arts en een vrouw. Samen vertegenwoordigen zij de grote groep 'gewone burgers' wiens bestaan wordt gereduceerd tot het verzorgen en voeden van de natie.
De serie Mutatis Mutandis toont heiligenbeeldjes die Rosângela vond op vlooienmarkten in de Braziliaanse stad Natal. Tijdens de Nederlandse bezetting droeg deze stad de naam Nieuw-Amsterdam. De titels van de foto’s in de Grote Kerk Breda verwijzen naar de heilige die het beeldje voorstelt.
In 1992 begint Rosângela met het verzamelen van journalistieke teksten over fotografische beelden. Ze onderzoekt de manier waarop mensen omgaan met fotografische representatie. Bij het lezen van een beschrijving, ontstaat er vanzelf een beeld in het hoofd van de lezer. Hoe meer mensen de tekst lezen, hoe meer imaginaire beelden er ontstaan. Het resultaat: een oneindige hoeveelheid beelden op basis van dezelfde tekst; allemaal net iets anders en niet overdraagbaar""
Te zien op Bredaphoto. Alle info op de website.
Comments