Karin Hanssen (1960) woont en werkt vanuit Antwerpen. In oorsprong baseert ze haar schilderijen op foto en filmmateriaal uit de jaren 50-60 met daarin ook dikwijls kunst historische verwijzingen. Haar werk valt ook op door haar neutrale schilderwijze, personages die ongeïdentificeerd blijven, onbestemde landschappen en de tijd die onbepaald lijkt. Met 'Secret Escape' toont ze nu twaalf nieuwe schilderijen waarin fictie en leugen centraal staan.
In de bijhorende tekst bij de tentoonstelling staat het mooi geschreven: ""In het tijdperk van digitalisering, artificiële intelligentie en van de ontlichaming van het individu duidt Karin Hanssen op het belang van het authentiek sociaal contact. De noodzakelijkheid van de menselijke interactie die in de schilderijen wordt afgebeeld wordt op voorgrond geplaatst. De emotionaliteit en samenhorigheid die ontstaan tijdens deze sociale activiteiten worden vooropgesteld als essentiële onderdelen van het menselijk zijn en voornamelijk samenzijn. Het belang van de publieke ruimte in een gezonde democratie als plaats waar men zich vrij kan uiten en bewegen wordt in het tafereel benadrukt. Zo worden de verschuivingen tussen groep en individu in de maatschappij bevraagd"".
Deze werken kan je nog tot 7 mei gaan bekijken in de Gallery Sofie Van de Velde. Alle info op de website.
Onderaan de foto's vind je nog een inspirerende tekst van Koreaans-Duitse filosoof Byung-Chul Han die ze meegeeft met deze tentoonstelling.
""De hysterie van het overleven maakt het leven radicaal vergankelijk. Het leven wordt gereduceerd tot een biologisch proces, dat geoptimaliseerd moet worden. Het verliest elke metafysische dimensie. Zelfcontrole wordt een cultus. Digitale hypochondrie, permanente zelfmeting met gezondheids- en fitness-apps degradeert het leven tot een functie. Het leven wordt beroofd van elk betekenisvol verhaal. Het is niet langer het vertelbare, maar het meetbare en telbare.""
Byung-Chul Han
(in 'De palliatieve maatschappij' pg 27, Uitgeverij Ten Have, NL, 2022)
コメント