""De Russische componist Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) werd op alle mogelijke manieren getreiterd door de machthebbers in het Kremlin. Zijn werken, die soms op microfilm naar het westen werden gesmokkeld, werden door Jozef Stalin (1878 – 1953) en zijn kornuiten gecontroleerd en waar nodig dienden zij herschreven te worden. Kameraad Stalin verlangde dat hij verheerlijkt zou worden in de muziek van Sjostakovitsj, maar ondanks dat hij bang was voor de dictator, ging de componist (meestal…) zijn eigen gang.
Muziek van Sjostakovitsj is muziek voor op het puntje van je stoel. Dat geldt zowel voor de uitvoerende muzikanten, als voor de toehoorders. Alert moet je zijn bij de muziek van Sjostakovitsj. De componist gunt je geen moment rust. De melodietjes, motiefjes en ritmes vliegen in sneltreinvaart voorbij, maar tegelijkertijd laat de componist je genieten van zijn onuitputtelijke bron van muzikale vondsten. Elk instrument lijkt bij Sjostakovitsj even belangrijk te zijn.
Het stuk opent met een majestueuze canon in de strijkers. Verder horen we bekende Sjostakovitsj-elementen, zoals veel chromatiek en grote sprongen in de melodie.""
Deze symfonie in 4 delen werd in de 'Koningin Elisabeth week' uitgevoerd door het Antwerp Symphony Orchestra' onder leiding van Tomas Netpoli.
Luister hier naar een opname uit 2023 van het Pittsburg Youth Symphony Orchestra.
Comments