top of page
Foto van schrijverRik Beirinckx

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place


Tegen het begin van de 20e eeuw zorgden drukke straten en mist ervoor dat het postvervoer tussen de belangrijkste postkantoren en treinstations in Londen ernstige vertraging opliep.

In 1909 werd het gebruik van ondergrondse pneumatische en elektrische spoorweg op tagel gelegd. Dit resulteerde in februari 1911 tot jet advies van het de aanleggen van een elektrische spoorlijn met treinen maar zonder bestuurder.

De nieuwe spoorlijn zou bestaan ​​uit zes en een halve mijl aan tunnels op een gemiddelde diepte van 22 meter. Het zou de westelijke en oostelijke uiteinden van Londen met elkaar verbinden, met acht stations in het Paddington District Office; Westelijk Pakketkantoor; Westelijk districtskantoor; Westelijk Centraal Districtskantoor; Zet aangenaam op; Koning Edward-gebouw; Liverpool Street treinstation en Eastern District Office. De bouw van de tunnels begon in 1914 en werden in 1917 voltooid maar viel in oorlogstijd stil. Het zou duren tot 1923 eer de volledige afwerking kon worden opgestart.

Op 5 december 1927 opende men de tunnel met pakketverkeer tussen Mount Pleasant en Paddington. Mount Pleasant in Liverpool Street is van 19 tot 24 december geopend voor kerstpakketten en vanaf 28 december voor een volledige pakketservice. Liverpool Street naar Eastern District Office werd op 2 januari 1928 geopend voor pakketten. Het brievenverkeer begon op 13 februari met de opening van het West Central District Office-station, gevolgd door het Western District Office op 12 maart.

De treinen rijden in een enkele tunnel met een diameter van 2m75, met een dubbele spoorbreedte van 60cm. Bij de nadering van het station splitst de hoofdtunnel zich in twee tunnels van 2,2 meter lang, elk met een enkel spoor.

Over de jaren heen werden de treinen verbeterd en soms helemaal vervangen door nieuwe ontwerpen die meer konden vervoeren.

In 1993 werd een nieuw gecentraliseerd computergestuurd systeem geïntroduceerd, waardoor de hele spoorweg vanuit één punt kon worden bestuurd in plaats van via afzonderlijke controlekamers op elk station.De voortdurende, zelden onderbroken service is een bewijs van de bekwame engineering- en onderhoudsteams die het systeem draaiende hielden. Het netwerk had zelfs een eigen ondergrondse werkplaats onder Mount Pleasant. Door het afnemende gebruik en de sluiting van de bovengrondse kantoren werd het systeem uiteindelijk oneconomisch in gebruik. In 2003 werd het systeem opgeschort.

En vanaf 2017 kunnen bezoekers nu een rit maken in een aangepaste trein door een stukje van dit ondergronds netwerk en kennismaken met dit toch wel speciale ondergrondse netwerk van treinen, toen al zonder machinist!

Het bezoek aan de Mail Rail is inbegrepen bij het ticket van het Postal Museum. Alle verdere info vind je op de website.

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place


The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place


The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

The Postal Museum & Mail Rail - Phoenix Place

Comments


bottom of page