""Tavares Strachan, geboren in 1979 op de Bahama's en nu gevestigd in New York, is de grote kunstenaar van verloren figuren en ongegronde verhalen. Hier is zijn schitterend mooie eerbetoon aan de eerste Afro-Amerikaanse astronaut in het Amerikaanse ruimtevaartprogramma, Robert Henry Lawrence Jr., een stralende ruimtevaarder die tijdelijk boven de aarde zweeft, misschien vliegt, misschien valt, beschreven in levensgroot neon zodat hij zowel beeldhouwwerk als tekening lijkt.
Hier zijn zijn vele eerbetoon aan Matthew Henson, die mogelijk de eerste zwarte ontdekkingsreiziger was die de Noordpool bereikte tijdens de Robert Peary-expeditie van 1908-1909. Henson verschijnt als een keramische figuur, ergens tussen de oude Egyptische priester en terracottastrijder, een American football balancerend op zijn hoofd, waaruit een gouden speer oprijst. Strachan beweegt zich tussen al deze verschillende media als een ruimtevaarder zelf. (Niet toevallig is hij naar de Noordpool getrokken en in de Russische Sterrenstad opgeleid tot kosmonaut.)
Als je bijvoorbeeld nog nooit van NASA-computerwetenschapper Annie Easley hebt gehoord, is Strachans portret van haar een bevestiging en een verklaring. Easley verschijnt in het midden van een collage als levensgrote foto, maar ook als silhouet. Ze is tegelijkertijd zichzelf en een schaduw: een donkere figuur, uitgewist (zo wordt geïmpliceerd) door haar huidskleur en het racisme van haar collega's. Het enige wat je van haar kunt zien is door enkele kleine ronde uitsparingen; het omgekeerde, zou je kunnen zeggen, van zwarte gaten. Zijn kunst is, net als zijn geest, encyclopedisch. Een centrale galerij is van vloer tot plafond bekleed met pagina's uit zijn Encyclopedia of Invisibility, waarin voorheen onvertelde geschiedenissen, geschreven door Strachan en anderen, worden afgewisseld met conventionele aantekeningen uit de Britannica.""
Deze tentoonstelling is toch wel een klasse apart. Vertrekkende vanuit het ongeschreven verhaal en verloren figuren geeft dit een nieuwe connectie met de werkelijkheid, want we ook in onze directe omgeving herkennen we dit in een veel kleiner spectrum uiteraard. Prachtige werken, mooie inzichten, vergelijkingen, vragen en antwoorden. Je vindt het allemaal.
Te beleven in de Hayward Gallery in de SouthBank Centre Londen en dit tot 1 september.
Comments